“2009’da Türk Sinemasının Sönen Yıldızları Anısına-2″

Zeki Ökten (1941 – 19 Aralık 2009) Sinemaya 1960 yılında yönetmen yardımcısı oalrak başladı. Ömer Lüfti Akad, Memduh Ün, Halit Refiğ ve Atıf Yılmaz gibi yönetmenlerle çalıştıktan sonra 1972 yılında yönettiği “Kadın Yapar” filmiyle dikkat çekti. 1973’te çektiği “Bir Demet Menekşe” çıkış filmidir. Ömer Lüfti Akad, Memduh Ün, Halit Refiğ, Osman Seden, Metin Erksan, Halit Refiğ’den sonra gelen “İkinci Yeni Kuşak Sinemacıları”ndandır. 1978 yılında yönettiği, senaryosunu Yılmaz Güney’in yazdığı “Sürü” filmi Türk Sinemasının başyapıtları arasındadır. “Faize Hücum” (1982) filmiyle Antalya Film Festivali’nden En İyi Yönetmen ödülünü aldı. Filmlerinden bazıları: Çinliler Geliyor (2006), Gülüm (2002), Güle Güle (1999), Düttürü Dünya (1988), Düşman (1979), Çöpçüler Kralı (1977), Kapıcılar Kralı (1976), Boşver Arkadaş (1974), Bitirim Kardeşler (1973)

Çetin Gürtop (1936 – 4 Ocak 2009) Türk Sinemasının önemli görüntü yönetmenlerinden biridir. İlk olarak 1960 yılında Atıf Yılmaz’ın yönettiği “Dolandırıcılar Şahı” ile kamerayı eline aldı. Ustası Mike Rafaelyan’dan çok şey öğrendi. Gürtop’un en önemli özelliği tripotsuz, kamerayı ilk kez eline alarak çalışanlardan olmasıydı. İlk dönem çalıştığı siyaz-beyaz filmleri Türk Sinemasının klasikleri arasında girdi. 1976’da “Baş Belası” (Atıf Yılmaz) adlı filmle 14. Antalya Film Festivalinden En İyi Görüntü Yönetmeni ödülünü aldı. Yakın zamana kadar Türker İnanoğlu Vakfı’nda (Türvak) ders verdiyordu. 1960’dan 1991’e kadar 300’ü aşkın filmde görüntü yönetmenliği yaptı. Hergün televizyonlarda onun görüntü yönetmenliği yaptığı filmler dönüyor. Bazı filmleri: Varyemez (1991), Talih Kulu (1989), Karılar Koğuşu (1989), Dünyayı Kurtaran Adam (1982), Gırgıriye (1981), Kara Murat filmleri, Baş Belası (1976), Keşanlı Ali Destanı (1964).

Seyfi Havaeri (1920 – 24 Ocak 2009) Sinemadan önce Raşit Rıza, Burhanettin Tepsi, Sadi Tek Toplulukları’nda sahneye çıktı. 1947 yılında yönettiği “Yara” film ile sinemaya adım attı. Aynı zamanda yönettiği filmlerin çoğunun senaryolarını da kendisi yazdı, bazılarında oyunculuk da yaptı. Türk sinemasında en uzun süreli film çeken yönetmenlerden biridir. Filmlerinde çoğunlukla kahramanlık ve aile konularını işledi. 1968 yılında çektiği “Kara Sevda” filmiyle Anadolu’da gişe rekorları kırdı. 1950’li yılların başında Türk sinemasında yarı belgesel tarzda yaptığı Kore filmleriyle bu akımı başlattı ve birçok Kore filminin çekilmesine öncülük etti. 2005 yılında 42. Antalya Altın Portakal Film Festivalinden Onur Ödülü aldı. Bazı filmleri: Fedekar Ana (1949), Kore Gazileri (1951), Körlerin Şarkısı (1957), 222 Nolu Dosya (1967), Allah Aşkı Yarattı (1969), Kanım Vatan İçin (1971) ve Zafer Kartalları (1974)

Yaman Tarcan (1959 – 2 Mayıs 2009) 1979 yılında çeşitli tiyatro topluluklarında sahneye çıkarak sanat yaşamına başlayan Tarcan, 1987 yılında Bulgar Türklerinin yaşadıkları dramı anlatan “Belene” adlı dizi ile oyunculuğunu kamera karşısına taşımış oldu. Sonrasında birçok sinema ve televizyon yapımında oyunculuk kariyerine devam etti. Daha çok karakter rollerde seyirci karşısına çıktı. Rol aldığı bazı film ve diziler: Kader (2007), Sis ve Gece (2006), Çinliler Geliyor (2006), Köprü (2006), Mustafa Hakkında Herşey (2003), Asmalı Konak (2002), Kurtuluş (1996), Ayaz Geceler (1989)

Yücel Çakmaklı (1937 – 23 Ağustos 2009) İstanbul Üniversitesi Gazetecilik Bölümü’nden mezun olduktan sonra sinemada asistanlık yaptı. 1969 yılında kendi film şirketini kurarak Milli Sinema akımına dayalı filmler çekti. Kumarın, alkolün, batı kültürünün ya da burjuva yaşamının yozlaştırdığı, kurtuluşu geleneksel ve dinî değerlerde arayan kişilerin öykülerini anlattı. 1980’den sonra Milli Sinemanın devamı niteliğinde olan politikadan da etkilenen Beyaz Sinema akımına dahil oldu. 1990’da yönettiği “Minyeli Abdullah 2” filmi dönemin gişede en fazla başarı kazanan filmleri arasında yerini aldı. Bazı filmleri: Cumbadan Rumbaya (2005 – TV Dizisi), Kanayan Bosna (1993 TV Dizisi), Küçük Ağa (1983 TV Dizisi), Kızım Ayşe (1974), Memleketim (1974), Diriliş (1974), Çile (1972), Zehra (1972)

Şadan Kâmil (1917 – 4 Haziran 2009) Türk sinemasının en eski yönetmenlerinden biridir. 1939’da Londra’da bir film stüdyosunda çalıştıktan sonra savaş döneminde Almanya’da sinemayla tanıştı. Türkiye’de sinemanın kuruluş sürecinde önemli bir görev üstlenerek yönetmen, senarist ve görüntü yönetmeni olarak çalıştı. Türk sinemasına yenilikler getirmeyi amaçlayan “Geçiş Dönemi Sinemacıları” arasına katıldı. 1959’da son filmini çektikten sonra üniversitede eğitim çalışmalarına ağırlık verdi. Bazı filmleri: Duvaklı Göl (1958), Kaçak (1954), Edi İle Büdü (1952), Dudaktan Kalbe (1951), Dümbüllü Macera Peşinde (1948), Efe Aşkı (1948), Onüç Kahraman (1943)

About Sergul Sungur

Sergul Sungur, 2004 yılında Ege Üniversitesi Radyo TV Sinema Bölümü'nden mezun oldu. 2013 yılına kadar dizi film ve sinema sektöründe profesyonel çalışma hayatını devam ettirdi. Kariyerine dijital medya alanında uzmanlaşarak yeni bir yön verdi. Deniz, güneş ve kitaplar büyük tutkusu.

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Yorum Yaz

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: