Hesap Makinesi – Hata Düzeltme öncesi “Metot” kavramı

Hesap makinesi programımızda en son yapabileceğimiz bir düzeltme daha var. Eğer kodları yazıp deneme yanılma yaptıysanız karakter girdiğinizde program hata verip kendini işlemi tamamlamadan kapatıyordur. Bunu engellemenin bir yolu var. Ancak henüz anlatmayacağım, çünkü anlayabilmek için önce başka konuları biliyor olmanız gerekiyor.

İşte şimdi yavaşça o konulara girelim.

Metotlar nedir? Neden metot kullanırız?

Aslında metotları biliyoruz ve daha önce kullandık: “Main metotu”

Main metodunu hatırlarsanız her programda sadece bir tane ama mutlaka bulunması gereken metot olarak tanımlamıştık. Program çalışmaya işte bu metottan başlar.

Şöyle düşünebilirsiniz, bir namespace, bir class, bir metot nedir bunlar? Soruya tersten cevap vereyim. Eğer bu şekilde bölümlere ayırmamış olsaydık, bir notepad gibi ya da word dosyası gibi tüm kodlarımızı alt alta yazardık. Bir romanda bile başlıklar var, hatta yazdığınız bir kompozisyonda bile giriş gelişme sonuç diye bölümler var. Tüm bunların nedeni yazarın okuyana anlatmak istediğini kolay anlatabilmektir. İmla ve yazım kurallarına uyulmayan bir metni okumak ne kadar zorsa, benzer şekilde kodları yazarken de geçerlidir. Bir kod yazıldığında böyle bölümlemediğinizde anlatmak istediğinizi, yaptırmak istediğinizi kolayca anlatamazsınız.

Bilgisayarları insan zekasıyla kıyaslıyorlar ama yapay zeka gelişmedikçe bence bu uğraş boşadır. Çünkü onlar hala kendi kendilerine düşünüp anlayabiliyor değiller. Kod yazarken hayallere kapılmayın. Kapıyı açmasını söylüyorsanız önce ona kapının ne olduğunu anlatmanız gerekir.

Mantık olarak metotlar oluştuğuna göre şimdi biraz nasıl yaparız konusunu inceleyelim. Öncelikle her metodun bir var olma nedeni olmalıdır. Ama sadece 1 tane var olma sebibi olmalıdır. Bunlar neler olabilir? Toplama işlemini yapma, alan hesaplama gibi… 2 tane iş yapmasını istiyorsanız 2 metot yazmalısınız. (Bu bir prensip kuralıdır, isterseniz yaptırabilirsiniz ama bu çok iyi bir kod yazımı oluğu söylenemez)

Bir metodun ne yapması gerektiğini kodlarla söylüyorsunuz. Diyelim ki toplama işlemini yapacak bir metot hangi sayıları toplayacağını nereden biliyor? Demek ki o metodun içine bazı değişkenlerin değerlerini de gönderebiliyor olmalıyız.

Peki metot çalıştıktan sonra sonucu nasıl alabiliriz? Metodun bir diğer özelliği de geri dönüş değeri vermesidir.

Metotlar şu şekilde yazılır:

erişimBelirteci geriDönüşDeğeri metotAdı (parametreTipi parametreAdı)
{
metot gövdesi
}

Erişim belirteçleri :

Public –> Her yerden erişelebilir, kısıtlama yoktur. Bu erişim belirleyiciyi “Başlangıç” bölümlerimizde sıklıkla kullanacacağız
Protected –> Daha sonra açıklayacağız. Class’ları gördükten sonra
Protected Internal –> Daha sonra açıklayacağız. Dll oluşturmayı öğrendikten sonra
Internal –> Daha sonra açıklayacağız. Dll oluşturmayı öğrendikten sonra
Private –> Sadece kendi class’ından erişilebilir.

Erişim belirteçleri neden kullanılırlar? Metotların ve Classların nasıl erişileceğini belirleyerek kodunuzu güvenlik altına alabilirsiniz. Örneğin bir projede çalışıyorsunuz ve herkes farklı bir parçasını yazıyor. İş akışının doğru yürümesini sağlamak için metotlarınıza ya da classlarınıza erişimi kısıtlayabilirsiniz.

Eğer metot tanımlarken erişim belirleyici yazmazsanız private olacaktır. Biz diğer konuları henüz görmediğimiz için public yazalım.

Geri Dönüş Değeri
Metotta yapılan işlemin sonucu hangi tip dönecekse o yazılmalıdır. Eğer bir işlem yaptırıyorsanız int, float, decimal veya bir metin döndürecekseniz string yazabilirsiniz. Ya da kendi tipinizi oluşturup döndürebilirsiniz (İlerleyen zamanda anlatılacaktır)

Metot Adı
İstediğiniz adı verebilirsiniz ama bu ad C#’daki bir anlamı olan komut olmamalıdır. Mesala ikinci bir Main metodu oluşturamazsınız ya da class ismini veremezsiniz.

Parametreler
Metoda göndereceğiniz parametreleri de tipi ile beraber yazmalısınız. (string adı, string soyadı) gibi veya (int ilkSayi, int ikinciSayi) gibi…

Önümüzdeki yazıda Hesap Makinesini metotlarla yazacağız ve bir de yeni bir uygulama yapacağız. Geometrik cisimlerin alan ve çevre hesaplamalarını yapacağız. Böylece kullanımını uygulama ile görebileceksiniz.

Reklamlar

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Yorum Yaz

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: